På begäran, NYC-guide

För att Elin är så söt kommer här en NYC-guide. Mest turistiga saker och vet inte om allt kommer passa i December men men, här är några av mina favoriter :)



Frihetsgudinnan var supercoolt att se, nu besökte vi den 2 ggr eftersom M glömde sin plånbok. Men det var värt det! Lång kö till färjan dock, tog typ 1 och en halv timme innan vi kom på men då turades vi om att stå i kö medans resten utforskade Battery Park!



Ground Zero var bara en byggarbetsplats när vi var där och man såg typ ingenting, men det står människor som vill sälja böcker om 9/11 som kan berätta hur det kommer se ut när allt är klart och visar bilder ur sina lite för dyra böcker^^ Här ligger även Century 21 där du kan köpa Prada heels för 500kr!



Dunkin' Donuts! Asbilligt och tokgott :)



Times Square, här finns massa bra saker. M&M shop och försäljare som vill att du ska köpa bussturer runt stan (vi tog både downtown och uptown men jag tycker uptowntouren var bäst!) och här finns dessutom det viktigaste stoppet. Forever21! Var på några olika av deras butiker men den bästa (och den enda med en herravdelning jag fann) låg vid Times Square, och du kan inte missa den enorma skylten så den är lätt att hitta :)



Den bästa pizzan jag någonsin ätit köpte vi i ett pizza-slice hak vid korsningen 45street, 1st avenue. Perfekt beläget precis vid vårt hotell^^



Empire state building - Gå dit på eftermiddagen/kvällen. Kortare kö och minst lika fin utsikt även om det är mörkt ute.



Central Park - Behöver en hel dag om man ska se allt, helt enorm och väldigt kuperad :)

Lite mer saker,

Chinatown är väldigt fint dagtid men lite obehagligt senare på kvällen. Köp fejkväskor på Canal street av läskiga killar som drar med er in i gränder. Helt klart värt det dock ;)

The Met hade en jättebra utställning när vi var där, är slut nu men det finns massa att se. Kolla vilka utställningar som finns på deras hemsida :)

Indisk mat - Bästa Indiska maten ever, väldigt spicy. Men det ska den väl vara^^

Musikal hann inte vi gå på men hade helt klart gjort det om vi hade haft mer tid, om jag var där i December skulle jag även besöka Rockefeller Center och se julgranen. Typ ett måste!

5th avenue har massa bra butiker, turist shoppar finns överallt med I love NYC-tröjor och så vidare. Taxi är ganska billigt men går lååångsamt när det är mkt trafik.Om ni inte ska så långt så gå istället, då hinner man se mkt mer och det är superenkelt att hitta eftersom de har ett rutnäts system på hela Manhattan :) Tunnelbanan kostar typ 20kr per resa, köp ett metrocard (man kan åka fler på ett kort och det laddar man lätt på i automaterna, vi laddade på med kontanter för våra Visakort ville inte samarbeta).

Du kan ta ut pengar på banker 24/7, bara dra ditt kort vid dörren (oftast inglasade så man ser bankomaterna utifrån) så öppnas den även om det är mitt i natten. Kändes säkrare att ta ut där än vid nån Deli.

Kommer inte på något mer just nu men kanske uppdaterar mer senare :)



Kommentarer
Postat av: Elin L

TACK Sara! Nu vet jag allt jag behöver veta om NY :)

2010-10-25 @ 10:53:04
Postat av: sara

Elin L - Hihi, vad bra bejb. Jag är lite avis. NY är nog min favorit stad av alla jag besökt hittills :)

2010-10-25 @ 14:43:57
URL: http://lavieboheme.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0